måndag 2 februari 2009

Årets första nyhetssläpp

Var förbi Systembolaget idag för att hämta upp några av nyheterna. Tyvärr var Brooklyn Black Chocolate Stout slut på Systembolaget Gårda i Göteborg men det blev två Celebration Ale, en Bons Voeux samt en Liefmans Kriek. Kommer leta upp några Brooklyn senare i veckan.

Efter en del övertid på jobbet den senaste tiden tyckte jag att jag var värd en Celebration Ale när jag kom hem för en stund sedan.

Vätskan är bärnstensfärgad med kompakt smutsvitt skum som efterlämnar mycket skumrester på glaset.

Doften är humlig och friskt av tropiska frukter, väldigt inbjudande.

Smaken är inte lika dominerad av humle som doften men även här har vi tropiska frukter, jordgubbar, citrus, blommig med en svag maltig sötma. Ett öl som är väldigt gott och lättdrucket.

Betyget får stå kvar på 8/10 men är nästa lika god som denna får jag höja till 9.

Det blir nog även några till av denna när jag ändå ska köpa Brooklyn.

Tillägg: Den är humligare och godare än Anniversary.

6 kommentarer:

  1. Anniversary -07 eller -08?

    SvaraRadera
  2. Ja den är klart bättre än Anniversaryn.
    Men ändå tycker jag nog att jag inte var lika uppskattande denna gång, som i fjol när jag drack Celebration. Antingen har jag blivit för kräsen, eller så är årets Celebration inte lika bra.
    Men visst var den god! Jag köpte en hel låda, så jag har 23 kvar ;)

    Brooklyn fick jag tag på 8 st (från Gårda, hehe).
    Ser att de finns på Torpavallen! Skynda skynda.
    Får du inte tag på nån kan du få en av mig.

    SvaraRadera
  3. Lättdrucken frisk bira faktiskt! :)

    SvaraRadera
  4. Köpte en sån här flarra bara, verkar vara väldigt hård åtgång. Ska bli intressant att testa. Gillade Anniversary, även om den kanske var en aning tråkig.

    SvaraRadera
  5. affe: den spöar nog båda om jag minns rätt men garanterat 08.

    dempa: får se om jag kommer iväg till någon annan butik i dagarna. Gårda skulle annars få in fler på torsdag.

    SvaraRadera
  6. Drack Celebration idag. Riktigt riktigt trevligt - helt klart bättre än vad jag minns den.

    Kan även tipsa om Systemet vid Frölunda. De hade en hel del Brooklyn BCS kvar idag!

    SvaraRadera