fredag 6 mars 2009

Dempa Productions 2009 - Sidenapa

Fredag och precis hemkommen från City Pub...kan det vara ett bättre läge för en Sidenapa?
Sidenapa är en American Pale Ale på 5% ABV och 48 IBU (40IBU på flaskan men enligt uppgift från Dempa är det ett feltryck). Den bryggdes på Draken Ångbryggeri i Göteborg av Rick, Dempa, Yukio och Fabian. Humlen som användes var Columbus, Centennial, Cascade och Perle.

Vätskan är grumlig orange/bärnstensfärgad med medelkraftigt vitt skum som lämnar ganska generösa mängder skumrester på glaset.

Doften är frisk och drar åt svarta vinbär, citrus, mango.

Smaken är av övermogen frukt, mango, grape, passionsfrukt, fin beska men ganska snäll.

En mycket trevlig American Pale Ale som jag gärna skulle vilja dricka vid fler tillfällen. Den seglar upp på min topp tio-lista över American Pale Ales - Kul, bra jobbat!

5 kommentarer:

  1. Låter mumsigt! Det är verkligen roligt att dessa "hembrygder" blir så bra!

    När är det som du skall brygga förresten?

    SvaraRadera
  2. Vi skulle brygga idag men vi bokade om den till nästa lördag.

    Vad blir det i kväll?

    SvaraRadera
  3. Den här vill jag också testa. Verkar smaskig.

    SvaraRadera
  4. Låter trevligt med Sidenapan! När kan man köpa några flaskor på bolaget? :)

    SvaraRadera
  5. generös recension, tackar :) tycker själv den är väldigt god, en riktig törstsläckare!

    rekan: vi får hitta nåt tillfälle då du kan få tag på en med. jag får se upp så jag inte dricker upp de kvarvarande flaskorna bara.. :)

    SvaraRadera