lördag 7 mars 2009

Port Brewing - Hop 15

Gick igenom öl-förrådet idag och stötte på en DIPA som jag bara inte kunde hålla mig ifrån - Port Brewing Hop-15.

Ett gyllene/bärnstensfärgat öl med smutsvitt skum som lämnar härliga mängder skumrester på glaset.

Doft av amerikans humle typ Casacade vilket ger framför allt en överväldigande citrusarom men även ananas och mango.

Smaken har en aggressiv bitterhet med smaker av citrus, grape och persika, gräsighet medelfyllig kropp med karamell men inte så söt och karamellig som vissa andra amerikanska DIPA. En bitter lång strävhet biter sig kvar i munnen.

Denna kändes väldigt färsk och fräsch vilket var roligt då man hört att den ska tappa med tiden.

4 kommentarer:

  1. Schysst, jag har en flaska stående här hemma som jag inte hunnit testa än. Ska bli jättekul att testa någon gång här framöver.

    SvaraRadera
  2. Den där har jag druckit på Oliver Twist i Stockholm och jag minns den som mycket god. Tror det var Bark som beställde in den och jag fick ett smakprov. Mycket gott!

    SvaraRadera
  3. Ja det är grym bira. En riktigt typisk amerikansk dubbel IPA "done right"

    SvaraRadera
  4. Om jag inte är helt ute och psyklar så har jag en sån där i skafferiet jag med, tack vare dig Weine :)
    Dags att ta den så snart förkylningen släppt.

    SvaraRadera