tisdag 6 januari 2009

Dogfish Head Raison D Extra

Ok, då öppnar vi dörrarna på denna nya blogg som efter mycket om och men är döpt Casa med relation till min sambo (mer behöver ni inte veta) och vi rivstartar med en tillbakablick på det öl som troligen överaskade mig mest under 2008 - Dogfish Head Raison D Extra.

Då jag har fått frågan om jag har några "tasting notes" från när jag drack detta öl från Dogfish Head tänkte jag leta upp och skriva ned dem i ett inlägg här.

Vad har vi då? Jo, ett öl som jag av misstag fick med mig då jag besökte Ölbutikken i Köpenhamn i somras. Jag hade som vanligt en gedigen inköpslista och plockade därför upp öl i omgångar på disken medan andra kunder slussades emellan. Troligen var det då någon av dessa kunder som dragande med besten och fick upp den på disken och av någon anledning hamnade den i min hög av öl. Blev skapligt förvånad då jag kom hem och började inventera mina inköp och fann detta djur på ca 18,5% i kartongen. Vid närmare granskning av kvittot hade jag även betalat för den. Följande antecknades vid smaktillfället:

Ett varmt kopparfärgat öl med söt doft, russin och alkohol. Smaken är maltig söt på ett sådant sätt som man hittar i brittiska Barley Wines samt drivor av torkade frukter främst russin och alkohol. Alkoholen är dock otroligt väl integrerad, trots sina 18,5% upplever jag inga oangenäma spritiga drag utan mer som en varm brännande känsla i munnen, väldigt behagligt och trevligt. Mycket trevligt och komplext öl.

Min flaska tappades i mars 2007, alltså lagrad i nästan 2 år så den kanske är mer rå och spritig i sin ungdom.

Om du bryr dig kan det tilläggas att en flaska på 355 ml innehåller ca 425 Kcal. Eller ska vi säga en portion skagenpanna med räkor.

Hur är det med stilen då? Jag har noterat att olika recensionssajter har olika stil på denna. Belgian Strong Dark Ale och American Strong Ale har den klassats som men för att förvirra ytterligare tycker jag nog att den drar mer åt Barley Wine av brittisk stil. Extrem-öl som jag kan rekommendera att prova om man får möjlighet, det är verkligen en intressant upplevelse på flaska.

Betyg 8,5/10

2 kommentarer:

  1. Välkommen in i ölbloggosfären Weine! Har följt ditt kommenterande på andra bloggar ett tag och ser fram emot mycket läsvärt här nu! Hamnar direkt i favoritlistan. Roligt med dina tasting notes förresten. Även min flaska är från mars 2007 så det kanske blir till att korka upp snart här också.

    SvaraRadera
  2. Tack, jag har följt din blogg ett tag nu. Ligger naturligtvis i favo-listan.

    Är din flaska från mars 2007 är den fullt mogen att ta nu. Funderar på om man ska försöka komma över några fler som lagringsobjekt..vi får se.

    SvaraRadera