fredag 9 januari 2009

Två av världens bästa IPA

Nu är tiden inne att leta upp anteckningarna och presentera mina bästa upplevelser i stilen IPA. Vi börjar med ett öl från vårt grannland Danmark, Mikkeller Stateside IPA.


Det här är verkligen en favorit. Klar, bärnstensfärgad vätska med vitt rikligt skum. Lämnar ganska mycket skumrester på glaset. Doftar typiskt amerikansk IPA av Cascade, Chinook. Smaken drar även den åt citrus, grape, passionsfrukt…mums. Allting avslutas med en markerad beska som biter sig kvar i gomseglet....!

Betyg 10/10


Nästa underbara produkt kommer något längre ifrån, AleSmith IPA.

Ljus gyllene och aningen oklar vätska, rikligt med vitt skum i små bubblor som lämnar mängder av skumrester på glaset. Doftar underbart fruktigt av bla. citrus, grape, ananas och aningen söt karamell. Kommer på mig själv sitta och dofta om och om igen på detta underbart läskande öl…. Smaken innehåller allt beskrivet i doften + en överraskande lång eftersmak där jag tycker mig känna mango?

Kroppen är lätt/medelfyllig. Det som slår mig är att den känns så otroligt fräsch och färskt vilket kanske har att göra med att den är Bottle Conditioned? Är väl inte så vanligt på IPA , någon som vet?

Förstår varför denna rankas som den bästa IPAn i värden på ratebeer. Helhetsintrycket blir att en IPA inte kan bli bättre än såhär - alltigenom färg, doft, smak är helt klockrent.

Betyg 10/10

3 kommentarer:

  1. Skoj, jag har både en Alesmith IPA och Stateside hemma, det bådar gott :)

    Apropå Köpenhamntripp så ventilerade jag det med en kollega som var riktigt sugen, vi har lite smått kikat på fredagen den 17e April, vi tror att det kan funka för oss båda, hur ser det ut för din egen del?

    SvaraRadera
  2. Jag är på. Drack min Maharaja ikväll, grym. Lägger upp omdöme inom kort.

    SvaraRadera
  3. Härligt att du fick tag i Alesmith IPA och att du gillade den.

    SvaraRadera