tisdag 13 januari 2009

Hercules DIPA vs Ruination IPA

Jag hade absolut inte tänkt att dricka några öl idag. Däremot skulle jag genomföra en provning med Hercules mot Ruination till helgen för att jämföra dem sida vid sida i avsikt att bestämma vem som är bäst. Men efter att deltagit vid en diskussion i komentarfältet på Ölkultur om hur besk Ruination egentligen är kunde jag inte hålla mig längre. Ok ,då kör vi.



Hercules DIPA 9,1%: vätskan är klar (bilden missvisande) bärnstensfärgad med kompakt skumkrona med små bubblor. Enorma mängder skumrester på glaset. Doften är citrus, mycket grape med nötaktiga inslag. Smaken är mycket balanserad nötaktig, karamellmalt och köttigt med amerikansk humle, citrus, grape, passionsfrukt. Karaktären är väldigt mycket fyllig DIPA med sina 9,1% som tillför fyllighet utan att störa. En trevlig beska utan att bli för kraftig men tillräckligt för att lyfta ölen mot slutet. Lång efterbeska.

Ruination IPA 7,7%: vätskan är ljusare än Hercules klar (bilden missvisande) orange/bärnstensfärgad med kompakt skumkrona med något större bubblor än föregående. Även här väldigt mycket skumrester på glaset. Smaken tunnare än Hercules med friska smaker från främst amerikansk humle citrus, grape, passionsfrukt, citronskal. Karaktären är lättare än Hercules och känns mer som en väldigt smakrik IPA. Inte lika söt som många DIPA, vilket kan bero på att den har relativt låg alkoholhalt för en DIPA. Visst en bra beska finns och då framför allt en efterbeska men den är väldigt balanserad och behaglig.



Vem är bäst då? Det går inte att skilja dessa åt i fråga vem som är bäst utan det är nog mer vad man vill ha för tillfället. Men Hercules är mer söt kraftig och nötaktig i aromen medan Ruination mer är elegant, smidig och frisk. Jag nämner bra beska vilket då är i relation till andra öl i denna kraftfulla stil så slänger du fram en mer normal stil kommer dessa två att upplevas ganska brutala naturligtvis.

Hur är det med betygen då?

Hercules 9,5/10
Ruination 9,5/10

Bra skit detta!

4 kommentarer:

  1. Fortsätt så Weine!
    Alltid trevligt att läsa folks recensioner och olika vertikal/paralellprovningar.

    Jag är så arg på mig själv att jag är så dålig på att beskriva, minnas och känna igen smaker och dofter.

    SvaraRadera
  2. Bilden ser heltrevlig ut, väldigt roligt att bara SE en så stor skillnad. Det är ju inte ofta man dricker två dubbel IPA efter varandra eller ens två dubbel IPA på en kväll. Mitt minne från både Hercules och Ruination stämmer väldigt bra in på din beskrivning, skulle jag vara tvungen att välja en favorit hade det nog fått bli Ruination dock då jag föredrar den lite friskare karaktären men det är gränsfall.

    SvaraRadera
  3. En provning jag inte tackat nej till. Har du privatimporterat Ruination?

    SvaraRadera
  4. Jag får tacka Dempa (Gbgs största privatimportör av IPA) för Ruination.

    SvaraRadera